5 Yleisintä ja Kalleinta Mokaa Kalustekaupoilla, sekä Miten Välttää Ne


Keittiön, kylpyhuoneen tai vaikkapa eteistilojen kalusteiden uusiminen ovat kodin suurimpia sijoituksia. Niiden suunnitteluun ja toteutukseen käytetään paljon aikaa ja mammonaa. Ei ole ihan se ja sama, mistä kalusteet ostetaan ja millä hintaa. Toimarimme Jouni, jo yli 30v. kalustealalla toiminut vanha konkari, listasi  5 yleisintä ja kalleinta mokaa kalustekaupoilla ja mikä tärkeintä; miten välttää ne. 

1. Myyjän ylimielisyys tai välinpitämättömyys asiakasta kohtaan 

Vaikka Amerrriikkalainen sanonta ja asenne "Customer is always right" alkaa pikkuhiljaa iskostua myös jurojen suomalaisten mieleen, valitettavan moni myyjä kuvittelee silti tietävänsä paremmin mitä asiakas haluaa, kuin asiakas itse. Ehkä myyjä kompensoi päällepäsmäröinnillä omaa epävarmuuttaan tai nauttii omien äänihuuliensa tuottamasta nasaalista resonanssista, tämä tai tuo, lopputulos on aina sama. Myyjä suunnittelee asiakkaalle tarjouksen omien mieltymystensä tai parhaan kateprosentin mukaan ja kiirehtii kaupanvääntöön. Asiakas vilkuilee kelloa hermostuneesti ja toivoo, että olisi ihan missä tahansa muualla. Kuuntelutaidoton myyjä voi myös vaikuttaa välinpitämättömältä, vaikka ei olisikaan tarkoituksella ylimielinen. Vaikka hänellä olisi vilpitön, harras toive auttaa asiakasta, kommunikaatiovaje pilaa kaiken. Pahimmassa tapauksessa asiakas luulee saavansa haluamansa, mutta kun tilaus vihdoin saapuu, on lopputulos aivan eri, kuin mihin asiakas mielestään sitoutui. Kuka maksaa virheestä? (Toivottavasti ei ainakaan asiakas!)

kuva alkuperäisesti täältä.


Myyjä: Kysy, mitä asiakas haluaa. Ole hiljaa, kun asiakas vastaa.
Asiakas: Jos olet aikaisemmin nähnyt mieleisiä kuvia haluamistasi kalusteista esim. lehdissä tai netissä, nappaa niistä kuva tai screenshot ja näytä myyjälle. Kerro, mitä haluat. Jos et tiedä mitä haluat, pyydä neuvoa. Jos myyjä ei kiinnitä sinuun huomiota kun puhut, tanssi macarenaa. Tai vaihtoehtoisesti juokse ulos liikkeestä niin kovaa kuin pääset ja pelasta rahasi.

2. Huolimattomuus suunnittelussa ja mittauksissa 


Tämä ongelma esiintyy etenkin silloin, kun myyjä ei pääse käymään tarkistusmitoilla asiakkaan luona tai mittaustapa ei ole asiakkaalle selvä. Esimerkiksi kaapistoon väärin mitoitetut liukuovet ovat täysin hyödyttömät, eikä vakuutus tai kalustemyymälä korvaa asiakkaan mittausvirheestä johtuvia kuluja. Asiakas saattaa menettää vääränlaisten ovien takia satoja euroja. Kalustemyyjän tulisi aina kertoa miltä kohdilta mitat kuuluu ottaa, ja epäselvissä tilanteissa käväistä asiakkaan luona itse mittanauhan kera. Myyjän olisi vähintäänkin nähtävä kuva mitattavasta kohteesta osatakseen neuvoa oikein.

Tästä linkistä löydät nopean kertauksen liukuovien mittaamiseen ja tilaukseen.

Keittiön ja kodinhoitohuoneen tilojen suunnittelu onkin mutkikkaampi projekti. Kokonaisuuteen vaikuttavat lukuisat eri seikat, joita ei kokematon myyjä välttämättä muista ajatella, kuten lieden sähköliittymät, viemärit ja vesijohdot, pistorasiat, patterit, lattiamateriaalien rakenne ja ilmanvaihtokanavien sijainti. Ennen lopullista keittiö- tai kylpyhuoneremonttipäätöstä tarkistuta suunnitelma henkilöllä, joka on perehtynyt saneerauskäytäntöihin. Jos et osta asennuspalvelua suoraan samalta yritykseltä joka suunnittelee kalusteesi, kysy neuvoa muualta. Tällä tavoin voit säästää satoja, ellei tuhansia, euroja ja mielipahaa.

3. Rakennusmääräyksien laiminlyöminen (esim. asbestipurut)


Laki velvoittaa ennen 1994- vuotta rakennettujen asuntojen asbestikartoituksen. Mikäli siis talossa ei ole tehty remonttia vuoden 94- jälkeen, asbestikartoitus on suoritettava ennen saneerausta. Kartoitus kustantaa yleensä n. 400-500€. Jos aikaisemmat kiintokalusterungot ovat hyvässä kunnossa, kannattaa harkita pelkkien ovien vaihtamista uusiin välttääksesi kartoitusmaksut. Välitilalaatan päälle on myös mahdollista asentaa pelkkiä välitilalevyjä.

Uusien talonrakentajien on otettava huomioon lukuisat rakennusmääräykset esim. esteettömyyteen liittyen. Myös monet taloyhtiöt vaativat erillisen tarkastajan tai ulkopuolisen valvojan remontin yhteyteen, jonka kustantaa asukas itse

Asiakkaan täytyy olla selvillä omaa asuntoaan koskevista määräyksistä ja velvotteista ennen kaupan sopimista. Näistä voi ottaa selvää taloyhtiön vastuuhenkilöiltä ja yhtiösäännöistä. Uudiskohdetaloa rakentaessa rakennusmääräyksistä voi konsultoida esim. kunnan rakennustarkastajia. 

4. Maksuehdoista ei sovita etukäteen


Monet yritykset tarjoavat korotonta ja/tai korollista maksuaikaa, laskunjakoa tai rahoitusta asiakkaan tueksi. Tällaisista järjestelyistä täytyy aina sopia ennen kaupanpäätöstä, sillä muuten yritys olettaa asiakkaan maksavan tilauksen kerralla. Ongelmia seuraa puolin ja toisin, jos maksuehdoista ei olla samalla sivulla. Maksumuistutusten ja perintäkirjeiden lisämaksut ovat usein prosentuaalisia kokonaishintaan nähden, ja asiakas saattaa joutua maksamaan kymmeniä, jopa satoja euroja kauppahinnan lisäksi. On sula mahdottomuus, että sellaisen kokemuksen jälkeen asiakkaalle jäisi kaupasta positiivinen muistikuva. 

Myyjällä on velvollisuus selvittää asiakkaalle yrityksen tarjoamat maksuehdot ennen kaupan sulkua, ja asiakkaan on pohdittava oma, realistinen maksukykynsä viimeistään kaupantekovaiheessa. Näin kumpikin osapuoli välttyy turhilta konflikteilta ja mielipahalta, eikä asiakas joudu hoitamaan lisämaksuja.

5. Kasaus, asennus tai kuljetus jätetään sopimatta ja asiakkaalle tulee lopuksi enemmän kustannuksia, tai pahimmassa tapauksessa rikkinäiset kalusteet.


Yritykset markkinoivat tuotteitaan usein sillä periaatteella, mikä ratkaisu koituisi asiakkaalle rahallisesti kaikista halvimmaksi, tyyliin "tämä keittiö vain 2050€!". Mainoksessa ei mainita, että diiliin ei kuulu kalusteiden kasaus, asennus tai kuljetus. Asiakkaan täytyy siis kalusteiden lisäksi hankkia pakettiauto kuljetukseen sekä remonttifirma kalusteiden kasausta ja asennusta varten. Loppusumma pomppaakin helposti kolminkertaiseksi. Käsistään kätevä DIY- tyyppi hoitaa tietysti kalusteiden kasauksen ja asennuksen itse, mutta homma ei välttämättä olekaan ihan niin yksinkertainen kuin toivoisi. Pahimmassa tapauksessa ruuvit ja saranat päätyvät väärille paikoille, levyt rikkoutuvat, kiinnitykset eivät pysy kohdillaan ja koko homma hajoaa käsiin. 

Muista ennen tilausta suunnitella se, miten kalusteet siirtyvät myymälästä/tehtaasta omaan asuntoon. Hyvä myyjä kertoo asiakkaille kaikista yrityksen tarjoamista palveluista ja vaihtoehdoista, sekä auttaa asiakasta käytännön järjestelyissä.

-----

Kiitos, kun jaksoit lukea pienen artikkelini tänne asti. Toivotan kaikille mukavia kalustekauppoja, missä ikinä asioittekin. Mikäli sinulla on liukuovien, kaapistojen tai muiden kalusteiden tarve, ota ihmeessä yhteyttä meihin! Tsau!



💙: Hanna


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mustikkaa ja Rustiikkia

Miten uudistat keittiön alle 1000€:n, 500€:n, ja 100€:n budjetilla?